Navnet Borre kommer af borg

Pladsen med den storslåede udsigt over vandet samt den frugtbare jord har formodentlig været bosat fra tidernes morgen. I middelalderen lå der et borganlæg som fungerede indtil Hammershus blev opført år 1250.

Borregård har været i flere slægters eje, og vi kender ejerne siden 1500 tallet. Haven gennemløbes af Møllebækken, og nedenfor gården findes resterne af en gammel vandmølle. Dette kystnære område 82 m over havet skråner mod vest, og bevirker, at der er en pragtfuld udsigt ud over Hammervandet og til den Skånske kyst.

Der hører 82 tdr. land jord til gården, heraf 30 tdr.land eng, skov, mose. Landbrugsjorden forpagtes ud medens de nære naturarealer danner føde grundlag og plejes af en rigtig bondegårds besætning bla. en fåreflok, 4 ponyer, et par køer samt kaniner og fritgående fjerkræ.

Derudover er der et rigt dyreliv på naturarealern, der tilhøre gården med bla. rådyr, vildkaniner, fiskehejre samt et ynglende ravnepar.

Det mest storslåede, er nok alligevel, at når solen synker i havet, og hele himmelen er rød, kan man nyde det fra sin egen terrasse.

Vestre Borregård ligger på den nordvestlige del af Bornholm, ikke langt fra den hyggelige fiskerlandsby Vang.

Gåture omkring Vestre Borregård

Vang/Vang Pier

Vang ligger lige ned til venstre for V. Borregård og er et hyggelig gammelt fiskerleje der voksede op omkring stenbruddet. Halvvejs nede ligger Le Port hvor de serverer fremragende frokostmad. Besøg også den lille havn med cafe´ og kiosk. Videre mod syd ved den gamle stenudskibningshavn er Vang Pier anlagt med afskærmet sandstrand for de små og udspringsvippe for vovehalsene.

Gå ud af den hvide havelåge og følg stien videre ned. Drej til højre og kort efter til venstre på den asfalterede vej og følg derefter vejen nedad.

Havet/Redningsstien/Pissebækken

Havet kan nås via stien til Vang eller gennem engen og skoven. Gå ned gennem fåreløkken til engen neden for maskinhuset og følg engkanten rundt til venstre. I bunden af engen følg stien over stengærdet og ned gennem skoven. Ved Finnedalsvej (grusvej) drejes til venstre mod Vang. Kort efter Vang byskiltet drejer redningsstien af til højre. Efter 200 m af redningsstien går der trapper ned til havet. For enden af trapperne er Pissebækkefaldet lige til højre.

Slotslyngen/Hammershus

Slotslyngen er vel nok et af Danmarks smukkeste naturområder. De græssende venlige kreaturer, lyngen, de nøgne klipper, det dramatiske fald af klippekysten ned mod havet og panoramaet med kystlinien og Hammershus i baggrunden skaber en stemning hvis lige mangler.

Området nås fra Vang ad Finnedalsvej eller via redningsstien, hvis man fortsætter mod nord. Indgangen til området finder man lige efter spejderhytten.

Fra V. Borregård kan man følge markvejen mod nord langs Jagt/Fiske-hytten ind i skoven. Lige før engen drejes til venstre og den gule markering følges ned gennem skoven til Finnedalsvej. Finnedalsvej følges mod nord (til højre) ca. 200 m hvor der på venstre side er en låge ind til Slotslyngen. Herefter følges den gule markering mod Hammershus og tilbage igen langs kysten.

Turen kan let afkortes ved at dreje tilbage ned langs kysten før Hammershus eller forlænges ved at gå forbi Hammershus, til Hammerhavn og videre ud på Hammerknuden.

Ringebakkerne/stenbruddet

Gå ud af den hvide havelåge og drej til venstre. Følg stien gennem sommerhusområdet hen til Vangvejen og fortsæt over ad cykelstien mod Hasle. Efter ca. 500m ligger Ringedals-bruddet ind til højre med afmærkede vandreruter gennem ringebakkerne til Jons kapel og videre mod Teglkås. Gennem stenbruddet kan man gå ned til Vang Pier og tilbage langs havet eller fra stenbruddet gå over jernbue broen og ad den højtliggende kyststi tilbage

Hvad ligger i nærheden?

• 400 m ned til cykelvej og vandresti mellem Hammershus og Jonskapel
  • 400 m ned til det gamle fiskerleje Vang med resturant, cafe og havn
  • 500 m op til landevejen med bus mellem Allinge og Rønne
  • 1 km ned til Vang Pier med sandbadestrand, udspringsvippe og Beach Party festival
  • 18 km til Rønne
  • 4 km til Allinge
  • 3 km til Hammershus
  • 25 km til Bornholms Lufthavn
  • 4 km til nærmeste supermarked
Ved brug af indeværende hjemmeside accepterer du brugen af cookies for at give dig den bedste brugeroplevelse.